Jo yli 95 vuotta liikenteessä

Kun Väinö Paunu Vapunpäivänä vuonna 1926 starttasi Chevrolet-omnibussinsa Keskustorilta kohti Epilää, alkoi maamme linja-autoliikenteessä uusi kausi. Hän oli ensimmäisten joukossa, jotka oivalsivat säännöllisen liikenteen ylivoimaisuuden. Paunu laajensi liikennettään nopeasti myös muihin suuntiin Vuonna 1929 aloitettiin loistokkaalla Brockway-bussilla liikennöinti Tampereen ja Jyväskylän välillä. Ennen sotaa liikekenttä ulottui Lisäksi Mänttään, Kuruun Lahteen ja Kuhmoisiin. Juuri ennen sotaa busseja oli jo nelisenkymmentä. Talvisodan puhjettua Paunun autoista lähti sotaan 20 parasta. Liikenteestä jouduttiin karsimaan puolet.

Sotavuosien jälkeen Paunu sai osan kalustostaan takaisin, mutta autot olivat huonossa kunnossa ja varaosista huutava pula. Liikenteen palauttaminen entisiin uomiinsa ei onnistunut hetkessä. Näiltä ajoilta on peräisin myös tuttu loru: "Kilisee kolisee nousee sauhu, mäen takaa kuuluu pauhu, sieltä tulee harmaa vaunu, jonka kyljessä lukee Väinö Paunu".

Yhtiö kasvoi 1950- luvulla nopeasti. Paunulaisilla kuljettiin nyt myös Tampereen ja Helsingin väliä. Runkolinjat Nokia-Kangasala ja Nokia Lempäälä muodostettiin 1956. Vuonna 1950 liikennöitsijä työllisti 123 henkilöä. Viisi vuotta myöhemmin jo 204 henkilöä. Ensimmäisen ilmajousin varustetun bussin Paunu otti käyttöönsä 1961. Samaisiin busseihin saatiin myös automaattivaihteisto ja tehostettu ohjaus.

1960-luvun lopulla yhtiön palveluksessa oli enimmillään 464 työntekijää. 1979 Paunu siirtyi tilausliikenteessä uuteen aikaan; Wäinämöinen esiteltiin Tampereen Messuilla. Siitä sai alkunsa Paunun luokiteltu Kalevala-bussisarja. Kansainvälistä linjaliikennettä yhtiö on ajanut aina Budapestiin asti.

Nykyajan uusia haasteita ovat mm. bussimatkustuksen laatujärjestelmät. Sydämen asia Paunulle on kestävän kehityksen bussiliikenne. Yrityksellemme on myönnetty ympäristövastuullisen bussiyrityksen todistus ja olemme allekirjoittaneet bussialan energiansäästötoimenpiteitä koskevan sopimuksen. 

2008 vuodesta alkaen olemme liikennöineet myös Tampereen kaupungin sisäisiä linjoja eli kuten nykyään sanotaan Nysse-linjoja.